Referat psihologie
Complexitatea
noțiunii de psihic
P. Fraise – psihologia, cum indică și numele său este
știința psihicului.
K. Lewin, R. Catttell, P Fraise
propun paradigma SPR S=stimul, P=personalitate, R= reacție. Pentru că termenul
de personalitate indică un domeniu mai restrâns, acesta a fost înlocuit cu cel
de psihic în formul SPR.
Americanii Mandler, Miller,
Jenson folosesc termenul de mind cu sens de psihic.
Psihicul este locul de organizare al tututoro proceselor psihice ce intervi
între S și R.
El există și la animal, dar la om există un nou spațiu,
ce se diferențiază de animal prin
·
Greutatea
relativă a creierului
·
Apariția
funcțiilor simbolice
·
Apariția
prizei de conștiință
Eu gândesc că punctul de plecare al oricărui studiu psihlogic rămâne
comportamentul, dar psihologia trebui definintă ca o știință a psihicului, mai
curând decât o știință a comportamentului. Acestuui psihic îi corespund toate
formele de elaborare a comportamentului nostru. ...Conștiința nu este decât una
dintre manifestările sale, el se exprimă în sfârșit, în comportamentul complex,
depinzând de jocul posibilului... Psihicul este ansamblul proceselor care
determină conduita noastră. (Fraisse 1987).
Complexitatea psihicului provine din
-
Natura
sa contradictorie,
-
Din
ipostazele diferite sub care apare
-
Din
dinamica funcționalității sale.
Psihicul este interiorizat
(ascuns, latent, virtual), dar și exteriorizat (manifest, real)
Psihicul dispune de manifestări
normale, dar și de desfășurări surprinzătoare, patologice
(halucinații, stări emoționale și ideative bizare, stranii)
Psihicul este determinat
de produsul împrejurărilor, dar și determinant, poducător de împrejurări
prin care oamenii își propagă experiența, voința, inteligența și acțiunea.
Psihicul conduce și
instrumentează viața, mijlocește depășirea naturii prin cultură. În aceste
condiții este firesc să apară concepții, teorii și orientări contradictorii
privind psihicul uman.
Caracteristicile psihicului uman
1. Psihicul
ca formă a vieții de relație
Organismele vii există ca
urmare a capacității de adaptare.
Ele exercită funcția de
semnalizare = de mediere a reacțiilor și
comportamentelor vitale, prin INFORMAȚII dobândite la diferite niveluri (
iritabilitate, excitabilitate, sensibilitate, in teligență senzoiomotorie,
reflexivitate)
Reacțiile de semnalizare
fac parte din sfera vieții de relație.
În absența lor nu se poate
asigura aschimbul de substanțe, conservarea, reproducerea, iar existența
organisumului e în pericol.
Psihicul este una dintre
formele vieții de relație, când organismul reacționează prin sensibilitate, inteligență, reflexivitate.
Numai în relație cu ceva omul
vede, aude, elaborează gânduri, face mișcări.
Suspendarea relației cu mediul
ambiant duce laperturbarea vieții psihice și face imposibilă viața.
Epxerimentul de izolare și privare senzorială
efectuat de Hebb, Heron și Scott (1954), arată că psihicul nu există și nu
funcționează normal decât în relație cu exteriotul, fiind expresia nemijlocită
a vieții de relație a individului.
Un grup de persoane au fost
izolate timp într-o cameră în care stăteau așezați confortabil pe un divan, dar
în care s-a întrerupt orice contact cu lumea exterioară (nu vedeau, nu auzeau,
nu se mișcau, nu puteau să pipăie). După 20 de ore de absență a contactului cu
lumea exterioarp erau tulburați, incapabili să se comporte și sa gândească
normal. S-a observat și apariția unor tulburări emoționale și scăderea
performanțelor intelectuale.
2. Psihicul
ca fenomen inseparabil de structurile materiale, cuantice și energetice
Psihicul este un produs al
materiei superioare organizate.
Identitatea structurilor
informaționale și de conștiință ale psihicului, nu poate exista și persista în
afara raportului material energetic, fizico-chimic, electrofiziologic.
Distrugerea organelor de simț,
a unei părți de creier în cazul unor traume cerebrale determină destruturarrea
sau suspendarea funcțiilor psihice. Aceasta demonstrează legătura
indestructibilă dintre psihic și creier. Același lucru se observă și atunci
când para tulburări psihice ca urmare a unor boli cerebrale, a administrării
unor medicamente sau substanțe psihotrope. În cazul morții clinice neuronii se
alterează în 5-10 minute.
Nattura legăturii dintre psihic
și creier a fost interpretată în mai
multe moduri
-
Reprezentanții
dualismului și paralelismului
consideră că procesele conștiinței și procesele neuronale se desfășoară în
paralele. Creierul este un instrument sau suport al principiilor spirituale
preexistente. Reprezentanșii acestei teorii consideră că studiul creierului nu
ar folosi pentru înțelegerea psihicului.
-
Orientarea
monistă presupune reducerea psihicului la creier, a psihologicului la
fiziologic. S-a concluzionat că psihicul
este generat de structura celulară a creierului și cp el ar putea fi descris cu
ajutorul transformărilor chimice. Reprezentanții psihobiologiei au tendința de
a identifica comportamentul cu activitatea nervoasă a creierului. Identitatea dintre stările mentale și
stările fiziologice sau fiziochimice ale creierului uman se impun cu toată
legitimitatea. (Changeux, 1986).
-
Modelul interacționist sistemic , propus de Mihai Golu,arată că creirul este organ al
psihicului, iar psihicul este funcția sa. Creierul nu poate produce viață
psihică (nu poate produce amintiri, idei, imagini) atunci când este izolat de
sursele informaționale.
-
Cognitivismul – psihicul aparține categoriei fenomenelor informaționale.
3. Psihicul,
ca o construcție subiectivă (internă) mentală a realității obiective, se
exteriorizează în comportament
Psihicul are propritatea de a a
reproduce și tranpune obiectivul în subiectiv, realitatea înconjurătoare în
planul ideal.
Reproducerea psihică are caracter ideal, activ subiectiv și constructiv. Prin identitatea sa, psihicul, ca fenomn impalpabil se opune lumii
materiale, dar totodată o dezvăluie. Prin activismul
său, care presupune schimbarea concomitentă în obiectul rerodus și subictul
care reproduce, psihicul se opune nemișcării. El nu este o simplă contemplare,
ceva mort, abstract, fără mișcare și fără contradicții, ci ceva viu, în continuă
mișcare și transformare. Prin caracterul său subiectiv psihicul se impregnează
cu ce este propriu, specific subiecutlui, reprezentativ pentru el. A fi
subiectiv înseamnă a reflecta corect, adecvat obiectul ca obiect, însă filtrat
prin propria interioritate psihică. În condițiile apariției unor factori
perturbatiru realitatea se deformează, dar până la urmă ea se corectează din
necesități adaptative. Psihicul are capacitatea de a reproduce realitatea, dar
și de a o crea, oferind la ieșire mai multe informații decât s-au constata la
intrare. Psihicul are carcater constructiv, între reproducere și creație
existând o strânsă legătură.
4. Psihicul
ca fenomen condiționat și determinat social-istoric
Omul este o ființă socială,
relațională, trăind și acționând alături de alți oameni. Împrejurările și
contextele situaționale în care este implicat îi modelează simțirea, gândirea,
voința, comportamentul.Evoluția omului nu se realizează de la sine, ci prin
intermediul mijloacelor materiale (unelte, obiecte), dar și a mijloacelor
spirituale (semne, simboluri, cuvinte). Comportamentul individual este
impregnat de tradiții, obiceiuri, mentalități, prejudecăți, dar și de spiritul
epocii în care trăiește. Margaret Mead arată că o serie de fenomene specifice
culturii și civilizației occidentale ( complexul Oedip, criza adolescenței), nu
sunt întâlnite în alte culturi și civilizații.
Ceea ce trebuie să reținem este
că fenomenele psihice sunt inegal influențate social. Fenomenele psihice primare, comune pentru om și
animal, sunt doar condiționate social-istoric, în timp ce cele superioare,
specific umane sunt determinate social-istoric.
Copii crescuți de animale s-au dezvoltat sub raportbiologic, și-au
ascuțit o serie de simțuri, dar în momentul în care au fost aduși în mediul
social, nu au reușit să formeze și să dezvolte capacități specific umane.
5. Notele definitorii ale psihicului uman
5. Notele definitorii ale psihicului uman
-psihicul este un model
infromațional intern al lumii externe cu rol adaptativ specific
-apariția lui se înscrie ca
moment de apogeu pe scara evoluției animale
- psihicul se suspune legii
generale a dezvoltării, modificându-și de-a lungul timpului organizarea și
funcțiile
-esența psihicului, care nu
posedă nici o proprietate substanțială (greutate, volum, densitate, gust,
miros) rămâne de natură ideală, nonsubstanțială. El este o ebtitate de oridin
relațional, comunicațional, informațional.
Comentarii
Trimiteți un comentariu