L a Tiganci
Îmbinarea sacrului cu profanul în
opera lui Eliade,creația
,,La
țiganci” pentru reprezentarea drumului sufletului
Mircea Eliade este unul dintre
scriitorii reprezentativi ai curentului modernism, stilul sau axându-se pe
proza care îmbina într-un mod original: mitul, folclorul, concepte de natură
filozofică alături de o analiză a pshicului ,,ființei de hârtie”, astfel
impresionează la nivelul autenticității sale în literatura română, el fiind
unul dintre reprezentanții prozei fantastice. Personajele primesc în construcție
o anumită notă de personaliatate, fiind atent la inițierea categoriei din care
fac parte. Ceea ce ar putea reprezenta un punct de interes în opera lui Eliade
este inițierea unei relații foarte strânse între real și fantastic, acesta putând
fi foarte greu de desprins, totul purtând masca cotidianului, care pare a avea
urmele unei prezențe mistice. Realitatea este ușor denaturată, abia la final dându-ne
seama de prezența acestui fenomen.
Una dintre creațiile sale reprezentative
este opera ,,La țigănci’’, o nuvelă scrisă în iunie 1959 și publicată în 1967 în
țara noastră, aceasta fiind construită prin punerea accentului pe mister cu
ajutorul ,,tehnicii crescendo”, finalul fiind foarte ambiguizat. Acesta camuflează
sacrul în profan, realitatea parând banală și asemenea unui ocean calm precum
Pacificul. Autorul își inițiază discursul printr-o serie de simboluri, care au
o succesiune de la real la ireal, finalul aparținând tot acestei sfere. Încă
din titlul nuvelei observăm construirea unui spațiu hierofanic, țiganca fiind
un simbol al acestei lumi, ea fiind capabilă de a vedea lumea diavolului, este
de asemenea și clar-văzătoarea.
În această creație, Eliade dorește să ne
inițieze în conceptul drumului de după moarte îmbinând astfel mituri de etnie
grecească cu cele românești referitoare la sufletul uman. Grecii antici sunt
cei care asociază moartea cu zeul Hades, numele său presupunându-se ori ca ar
fi avut valoarea ontologică de nevăzut sau
de cunoaștere a tuturor lucrurilor. Prezența
sa este marcată în mitologie de carul cu patru armăsari, de cei trei judecători
ai morții, de bufniță, de râuri, de Cerber, de coiful care îl face invizibil și
de sceptrul acestuia care desparte cele două lumi. Infernul din credința
grecilor este apropriat ca înfățișare cu purgatoriul, prezentat în ,,Divina
comedie”. Contrucția pe o scară a valorilor, a lumii sufletelor de după Judecata
de Apoi: Tartarul,
tărâmul damnaților și Câmpiile Elizee, tărâmul eroilor impresionează
în ambele ipostaze. Grecii antici nu redau o dimensiune cosmică a călătoriei
sufletului, cele două lumi părând să se intersecteze într-un mod simbolic și în
creația acestuia. Creștinii și folclorul românesc privesc această dimensiune
altfel: Dumnezeu
hotărăște ziua morții; iar înaintea acesteia nimeni nu poate să moară, ,,Marele
Anonim’’ ia practic dimensiunea zeilor Cronos și Moirae. Omul de-a lungul vieții
trebuie să parcurgă spiritual patru etape: nașterea, botezul, căsătoria și
moartea și faptul că este apropriat de spațiul mamă, pe care nu îl părăsește
nici spiritual. Creștinii redau moartea ca un drum spre cele două lumi, apare o
scara și o judecată. Moartea este pedeapsa fiilor lui Adam, cât și a
personajului biblic, care scapă de perfecțiune. Ceea ce putem observa este
faptul că Eliade este cel care redă existența unor mituri primordiale, structurate
în mental, totul părând a avea legătură. Dacă ar fi să analizăm, creația lui
Eliade se înclină mai mult spre partea greceasca .Să revenim la subiectul
propus, la metatext.
Discursul începe cu construirea unui spațiu
din realitatea cotidiană, alegându-și ca punct de referință Bucureștiul, dar nu
și timpul, naratorul redând impresia de viitor: “Nu s-au mai
pomenit aşa călduri din 1905!”, totuși dorește s-ă îl integreze în sfera
infinitului. În ceea ce privește timpul, acesta este o unitate destul de
filozofică, care nu poate fi văzută decât în analiza relației cauză-efect și in
urmări, autorul rezumând totul la o zi de vară călduroasă.Căldura este simbolul
dragostei,al cunoașterii intuitive,al ridicării si al transmiterii energiei
seminale,ea fiind strâns legată de cosmos și de vitalitate.Autorul preia pentru
început tehnica privirii realității din viziunea lui Gavrilescu,personajul principal
al operei reprezentativ tipologei artistului cu o condiție precară specifică
timpurilor respective: purta totuși o pălărie de paie și cu el ,,o cutie de
tablă”. Pălăria reprezintă sfârșitul căutării inițiatice și ultimile gânduri. El
poartă cu el totodată și o batistă, semnificând și ea moartea (apare la
înmormântări). Începutul se axează pe o introspecție a personajului principal, copleșit
de vremurile respective, el spunându-și: ֦Eşti
un om cu noroc, Gavrilescule!”, încurajându-se și crezând în teoria karmei legată de atragerea energiilor
fie negative, fie pozitive. Încearcă să se adapteze condițiilor vremurilor
respective, în ciuda situației financiare și este destul de nonconformist, încearcă
să tragă de timp în privința biletului, pe care nu îl avea pe temeiul negăsirii
acestuia: ,,îmi cer iertare, şopti el după câteva clipe, neizbutind
să găsească portmoneul. Niciodată nu ştiu unde îl pun”. Apoi regăsim un spațiu ,
care iscă o limită: ,, Că n-am ajuns încă la ţigănci.” Privind
semnele de punctuație observăm faptul că personajele ne ascund un detaliu esențial,
pe care îi înspăimântă în ciuda conotației acestuia, el purtând denumirea de ,,La
țigănci”, un loc al vieții și al morții extrem de surprinzător. Probabil că
tramvaiul este barca destinului în care există mai multe suflete, ce parcurg
drumul spre acel loc, toate având să coboare înainte personajului principal. Lumea
care îl însoțește este asemănătoare celui care îi prezintă spațiul Edenului, ei
făcând referire la ideal. Aici se redă efectul analizei lucrurilor făcute în
viață de către bărbatul de 49 de ani, având dorința destul de arzatoare de a
prospera în societate, el își prezintă activitatea: “Dau
lecţii de pian, umblu mult cu tramvaiul”, totul fiind aparent lipsit de farmec și
de dinamism până în momentul respectiv, în care dorința de a ieși din peșteră, fiind impresionat de locul în
care stăteau țigăncile, un conac umbrit de nuci. Locul are o dimensiune cosmică
în sinea sa fiind însoțit de o casă a spiritelor. Umbra este considerate de
multe popoare drept a doua natură a ființelor și a lucrurilor, fiind strâns
legată de moarte, ,,omul nu își poate sări umbra֞. Sufletul și umbra se despart de ființă
doar după moarte, ea rămânând ca factor de menținere al legăturii cu cei vii. Nucul
este pom purtător de simbol erotic, dar și al etapelor vieții umane: prezent
în riturile naşterii, botezului, nunţii şi înmormântării. Dacă este să ne gândim
că o nucă poate căpăta dimensiunea minții umane, prin complexitatea ei și
faptul că ascunde o serie de gânduri, sentimente. Este atras de locul țigăncilor
și scapă de dimensiunea realului, se duce la poartă: locul de comuniune al celor
două lumi. Acesta este chemat de o femeie în respectivul loc, destul de
misterioasă. Femeia pare a fi un simbol al ispitei, ,,Nu vreţi la ţigănci ? îl
întrebă din nou fata, coborând şi mai mult glasul” caracter infernal (Persefona,
soția lui Hades), totuși se remarcă prin frumusețe, care îl atrage. Este de
remarcat că găsim entități feminine care au impact în viața personajului: Elsa,
Hildegard. Acea copilă îl duce fără a mai sta pe gânduri în casa “țigăncilor”, unde
este întâmpinat de o bătrână, ea fiind asemănătoare cu Cerber. care păzea lumea
sufletelor, ea îl introduce în spațiul lipsit de limite și coordonate. Ea
practic este cea care dorește să afle ce a făcut în această viață, practic la început
există un antrenament pentru acest episod. Observăm că în discursul ei și al
personajului există repetiția numărului 3:
,,Ce-ţi doreşte inima pe ziua de azi ? îl întrebă ea. O ţigancă, o grecoaică, o
nemţoaică.”, ,,trei sute de lei, adăugă’’, ,,Trei lecţii de pian!” acesta
simbolizând perfecțiunea, cosmosul, asocierea
trup-spirit-suflet, puterea, divinitatea, judecătorii iadului din mitologia
greacă. Bătrâna este un simbol al înțelepciunii, al călăuzei nemuritoare. Apar
cele 3 femei asemănătoare zeițelor destinului reprezentate toate într-o singură
persoană: Clothos, Lachesis, Antropos, ele fiind ursitoarele. Sunt descrise ca
niște bătrâne urâte reci și neiertoare, ele nedorind să taie firul destinului
sau să îl refacă. Practic ele îl implică într-un joc al ghicitorilor asemănător
cu cel al ielelor, apărând în hore, deseori câte trei, într-un descântec fiind
numite ca fiind: “dușmane oamenilor, stăpânele vîntului , doamnele
pământului, ce prin văzduh zburați”. Îl servesc cu cafea, simbol al ghicitului.
Ele merg într-o încăpere cu personajul: ,,ale cărei margini nu le putea vedea, căci
perdelele erau trase şi în semiîntuneric paravanele se confundau cu pereţii’’, destul
de misterioasă, în ceea ce privește aspectul. Începe să își rememoreze viața și
se gândește la iubirea, care ține piept obstacolelor vieții. Îi oferă un test, pe
care îl pică însemnând faptul că nu și-a îndeplinit toate etapele vieții, totuși
apare elementul surpriză, care îl înclină mai tare spre satisfacere, “Ghiceşte-ne
! Care-i ţiganca? Care-i ţiganca? strigară toate trei.” Pleacă seara târziu, moment în care
dispar granițele dintre lumea reală și cea a misterelor, dintre tărâmul vieții și
al morții. Este prins totuși într-o perdea, ,,încercă să se
desprindă lăsând draperia din mâini, nu reuşi, şi foarte curând se simţi
înfăşurat, strâns din toate părţile, ca şi cum ar fi fost legat şi împins într-un
sac”, şi semnificând avantajele și dezavantajele vieții, trupul ființei sale de
care se desparte, moartea speranței. Perdeaua poate reprezenta și cunoașterea
ascunsă. El preia portretul unui călător, care observă ceea ce s-a întâmplat
după moartea sa: plecarea Elsei, moartea lui madame Trandafir, ,,Lăsaţi-o să
doarmă, Dumnezeu s-o ierte, c-a murit de mult.’’, căsătoria elevei sale Otilia,
totuși devenind confuz. Practic autorul face referire și la ridicarea
sufletului la cer care află ce se va întâmpla cu familia sa în acest timp. Merge
pe trotuar, element al despărțirii celor două lumi și dorește să meargă cu trăsura,
semnificând ceea ce se întâmplă după moarte. Vorbește și despre flori cu
birjarul, care însoțesc omul în toate etapele vieții și i se potrivesc
sufletului acestuia. Florile reprezintă starea edenică, centrul spiritual,
noblețea darurilor divine, dar ar putea simboliza și sufletele morților, fiind
asociate universului atemporal.
Trece pe lângă biserică, loc de maximă
importanță în viața omului, lăcaș al comuniunii de iubire și viață a oamenilor
cu Dumnezeu prin Hristos în Duhul Sfânt. Simte mireasma florii regina nopții, aceasta
semnificând, florile care deschid noaptea, moartea, misterul, femininul. Revine
la casa țigăncilor, unde este copleșit de dorul pentru Hilegard și îi spune că pentru
a o vedea trebuie sa treacă 17 uși, număr care semnifică depășirea inamicului, victoria totală, infinitul
și anagrama morții la italieni. Ușa simbolizează trecerea de la pământ la cer
sau în lumea de dincolo. Ea ne sugerează inițierea.
Ajunge la Hildegard, care îi spune că
l-a așteptat foarte mult timp, protagonistul fiind cuprins de o bucurie
interioară extremă și ajunge în rai sau la Nirvana, absolutul. Aici este
prezentat ultimul drum către pădure, loc al haosului, al dezordonării, al tăcerii,
fiind un traseu phihologic. Împlinirea cosmică este asociată cu întâlnirea cu
sufletul pereche, lucru prezentat și de Mihai Eminescu în nuvela ,,Sărmanul
Dionis֞.
Creația
,,La țigănci“ reprezentativă operei filozofului Mircea Eliade, impune așadar prin
aducerea în centrul atenției a conceptului vieții de după moarte, autorul marcând
acest lucru prin simboluri și prin delimitarea elementelor sacre de cele
profane. Astfel, dă o variantă de interpretare a calatoriei sufletului.
Comentarii
Trimiteți un comentariu