Constientul, subconstientul, inconstientul - referat
Niveluri structural-funcționale ale psihicului
1.
Conștientul
2. Subconștientul
3. Inconștientul
1.
Conștientul
-
Este unul dintre
cele mai importante niveluri de organizare a vieții psihice a invidului
-
Unele curente, cum
ar fi introspecționiștii afirmă că
toată viața psihică e conștientă, în timp ce altele (behavioriștii), afirmă că conștiința nu are nicio însemnătate și
este eliminată din psihologie.
-
Unii autori au
redus conștiința la o simplă funcție psihică, numită vigilență.
-
Alții au considerat
conștiința ca un epifenomen, o
abstracție ce poate fi sustrasă vieții psihice sau adăugată mașinilor
electronice.
-
Unii autori
interpretează conștiința static și topic,
comparată cu câmpul vizual ce dispune de zona centrală și zone periferice.
-
Alți autori aduc o viziune dinamică în definirea
conștiinței. Ea este un torent al stărilor psihice haotice, eterogene, în care
Eul operează tranformări asemenea unui sculptor în piatră.
-
Psihologia
funcțională, consecventă postulatelor sale de a desface viața psihică în
elemente componenete, procedează la fel și cu conșțiința, pe care o descompune
în mecanismele parțiale ale meoriei, percepției, schemelor intelectuale sau
verbale.
-
Ey propune o
definiție a conștiinței pornind de la modalitatea ființei noastre conștiente,
care asigură totodată unitatea și heterogenicitatea fenomenelor de conștiință.
Ființa conștientă implică o organizare autohtonă, ea se obiectivează și se
reflectă într-un model al lumii, dispune de ea însăși, în ordinea
temporalității sale, este structurată ca o reverberație a Eului.
-
Ey arată că a fi
conștient înseamnă a dispune de un model personalal lumii.
-
Individul își
încorporează un model al lumii, în care sunt incluse propriile experiențeși de
care el dispune, în mod liber,ca persoană.
-
În altă lucrare Ey
arată că, conștiința este acea formă
definită ca organizarea experienței sensibile actuale.
-
Organizare – pt că
activitatea conștiinței e un sistem care integrează în ordine spațio-temporală,
instanțele ce o compun:
o organizarea experienței sensibile, deoarece conștienței
îi este proprie constituirea formelor perceptive sau reprezentative ale
evenimentelor trăite.
o Organizarea experienței sensibile acutale, deoarece
conștiința este un fel de diafragmă care face din experiențele și sentimentele
trăite într-un moment al timpului: prezentul.
-
DEFINIȚIE
-
Formă supremă de organizare psihică prin care se
realizează integrarea subictiv-activă a tuturor fenomenelor vieții psihice și
care facilitează raportarea continuă a individului la mediu.
-
Etimologia
cuvântului – con-science, con- cientia – arată că organizarea conștientă este o
reflectare cu știință. Reflectarea conștientă presupune includerea
particularului în general și identificarea generalului în particular. Această
particularitate evidențiază funcția
informațional-cognitivă a conștiinței.
-
Prezența scopului
în plan mental este esențială în reflectarea conștientă, care este o reflectare
cu scop sau orientată spre scop. Reflectare cu scop indică funcția
finalistă a conștiinței.
-
Scopurile se
definesc înainte de desfășurarea unei activități. Omul, prin conștiință, are
capacitatea de a anticipa rezultatul acțiunii sale. Conștiința este deci, o reflectare
anticipativă a realității, prin aceasta deosebirea dintre om și animale
fiind evidentă. Această caracteristică a organizării conștiente evidențiază funcția
ei anticipativ-predictivă.
-
Organizarea
conștientă are un caracter planificat, care exprimă funcția reglatoare a conștiinței.
-
Omul nu reflectă
realitate doar pentru a o reflecta, ci cu scopul de a o modifica și adapta
necesităților sale, ceea e desemnează caracterul creator al relfectării
conștiente, funcția sa creativ-proiectivă.
-
Există două feluri
de conștiință:conștiința implicită,
primitivă, nediferențiată, care există și la animalele superioare și o alta reflexivă, conștiința de sine, de eu,
specific umană.
-
Conștiința implicită
-
Este doar o
conștiință de ceva, vreau să traversez strada și văd un automobil ce se apropie
repede, mă opresc, aștept să treacă. Conștiința implicită constă într-o
separație confuză a ființei mele de alte obiecte sau ființe.
-
Ey spune că
conștiința (implicită) este un fel de scenă în care se petrec evenimente. Ea se
constituie ca un mediu prin care noi accedem la tot ceea ce există și în care
închegăm realitatea. Conștiința e forma în care e trăit orice fenomen. Ea ne
plaseazp într-o lume reală.
-
Conștiința implicită este o conștiință în acțiune, un
câmp al prezentului și al prezenței noastre în lume Ea implică separarea mea de lume și de ceilalți.
·
Conștiința
reflexivă este caracteristică omului.
·
Constă în conștiința
clară a unui eu ce acționează în mod responsabil.
·
Presupune o
dezvoltare a gândirii abstracte, nu există la copilul mic.
·
Solicită
capacitatea de discuție interioară
·
Este vorba de o
povestire sau o comentare a propriilor acțiuni.
-
Caracteristicile conștiinței (implicite și reflexive):
-
1. Distinge dintre excitanți (stimuli). – ex. Animalul ce trebui să se apere se un pericol.
-
2. Ceea ce este comunicabil poate fi considerat
conștient. Cineva care nu ne comunică, nu putem cunoaște dacă e
conștient. Există o comunicare nonverbală.
-
3. Cineva este
conștient când este atent, când
observă ceva.
-
4. Actul conștient
este intenționat. Vezi indică funcția
finalistă a conștiinței
-5. A fi
conștient este sinonim cu a ști, a fi conștient de sine. Eu cunosc ceva:
Formarea conștiinței de sine
Formarea conștiinței de sine
este un proces care se termină la 14-15 ani. La baza evoluției conștiinței stă
formarea treptată a unei scheme corporale
și a unei imagini a propriului corp.
-
Conștiința de sine
începe cu conștiința propriului corp, având la bază percepțiile interne:
foamea, setea, durerea...la care se adaugă senzațiile proprioceptive și
kinestezice (adică cele legate de poziția corpului și de mișcare). Toate
aceastea sunt analizate cortical și rezultă cunoașterea corpului nostru, a
suprafețelor ce-l limitează. Se obține o imagine a corpului, disociată de
referințele exterioare, de locul unde ne aflăm. Este vorba de schema posturală
în raport cu care apreciem orice schimbare de poziție. Pornind de la această
schemă copilul știe dacă este slab sau gras, înalt sau scund comparându-se cu
cei din jur.
Când se formează imaginea propriului corp?
-
Studiile care au
încercat să surprindă momentul când copii mici se recunosc în oglindă au
încercat să răspundă la întrebare. Nu se poate recunoaște cineva care nu se
cunoaște, nu are cât de cțt o idee despre sine. E nevoie să existe mai întâi o
conștiință de sine. Imaginea de sine a copilului în primii 2 ani are la bază
senzații interne, proprioceptive și kinestezice.
Chiar dacă copilul are
cunoștință de sine, el nu e conștient de toate detaliile acțiunilor sale, de
care poate deveni conștient numai în anumite condiții, fenomen prezent chiar și
la vârsta adultă.
2.
SUBCONȘTIENTUL
-
Cuprinde actele care
au fost cțndva conștiente, dar care, în prezent se desfășoară în afara
controlului conștient.
-
Ribot definea
subconștientul ca un fel de conștiință
stinsă.
-
În viziunea multor autori (Janet, Pierce) subconștientul
apare ca un fel de conștiință
inferiioară, ce coexistă cu cea centrală.
-
Deși plasat între
conștient și inconștient, subconștientul este orientat mai mult spre
conștiință.
3.
INCONȘTIENTUL
CUM DEFINIM INCONȘTIENTUL?
Psihologia modernă definește
inconștientul extensiv și pozitiv, ca fiind o formațiune psihică ce cuprinde
tendințele ascunse, conflicetel emoționale generate de resorturile intime ale
personalității.
El nu este lipsit de
organizare, ci dispune de o altă organizare, foarte personală. Ca un alter-ego,
nu neagă ordinea impusă de conștiință, ci aduce o altă ordien.
Din faptul că inconștientul se
manifestă impulsiv sau spontan, nu trebuie să se tragă concluzia că structurile
sale nu sunt suficient de bine controlate. Ey consideră că principalel
structuri ale inconștientului sunt
-
Sistemul
neuro-getativ autonom, cu funcțiile sale (respirație, digestie, circulație)
-
Automatismele
psihologice sau inconștientul subliminal, exprimat de organizarea normală a
câmpului conștiinței
-
Baza inconștientă a
persoanei, care conțien stadii arhaice.
Deci, experiența psihosomatică
inconștientă, infrastructura câmpului conștiinței și formele primitive ale
existenței persoanei sunt sisteme de
forțe care constituie inconștientul.
Inconștientul îndeplinește
roluri pozitive
-
Rol de dinamizare
și energizare a întregii vieți psihice a individului
-
Rol de facilitare a
procesului crator
-
Rol de asigurare a
unității Eului, prin faptul că este principalul depozitar al programelor
informaționale și al tensiunilor motivaționale, pe baza cărora, prin organizare
specifică, se emancipează conștiința.
RELAȚIILE DINTRE CONȘTIENT ȘI INCONȘTIENT
a.
Relații circulare –
oricare dintre conșinuturile conștientului trec în subconștient sau chiar în
inconștient, pentru ca în urma germinașiei să treacă din nou, nu neapărat toate
în conștient.
b. Relații de integrare și de subordonare ale
inconștientului e către conștient – conștientul prin acțiunile și operațiile
sale proprii, schițează, înțelege, stăpânește, contracarează, domină
impulsurile inconștientului, mai ales în unele dintre pornirile lui, care vin
în contradicție cu valorile sociale unanim acceptate
c. Relația de dominare a conștientului de către inconștient
– inconștientul iși impune, direct sau indirect, tendințele, aceste realții
apar cu precădere în stările de afect, de transă creatoare, inspirație, în
stările patologice ce presupun o răsturnare a raporturilor firești,
inconștientul devenind principalul reglator al conduitei ( în psihoze).
d.
Relații de
echilibrare - presupun realizarea unui
fel de balans între stările conștiente și cele inconștiente, fără predominanța
vădit a unora sau altora dintre ele -
sunt prezente în stările de reverie, spontaneitate, contemplație.
Comentarii
Trimiteți un comentariu